Informatie voor verwijzers en zorgafbakening
Zorgafbakening
Zelfstandige Behandelcentra (ZBC’s) en klinieken bieden gespecialiseerde zorg binnen een afgebakend zorggebied. Dit houdt in dat alleen behandelingen worden uitgevoerd die veilig en efficiënt buiten het ziekenhuis kunnen plaatsvinden. Voor complexere ingrepen of behandelingen die intensieve nazorg vereisen, verwijzen we patiënten door naar een ziekenhuis. Bij MKA ’t klooster focussen we ons op medisch-specialistische zorg binnen de Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie (MKA-chirurgie). We hanteren duidelijke zorggrenzen om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen. Daarom behandelen we uitsluitend patiënten met ASA 1 en ASA 2, waarbij alle MKA-chirurgische ingrepen onder lokale anesthesie worden uitgevoerd.
Verwijzing
U kunt uw verwijzing bij voorkeur via Zorgmail naar ons sturen. Vermeld hierbij het BSN-nummer (uitsluitend via Zorgmail), evenals het telefoonnummer, e-mailadres en de verzekeringsgegevens van de patiënt. Indien relevant, ontvangen wij ook graag aanvullende medische informatie of röntgenbeelden ter ondersteuning van de verwijzing. Röntgenfoto’s ontvangen wij graag voorzien van de datum van opname, naam en geboortedatum van de patiënt.
Afspraak
De patiënt neemt telefonisch contact met ons op om een afspraak in te plannen. Wij bevestigen de afspraak aan de patiënt per e-mail.
Spoedverwijzing
Bij spoed verzoeken wij u om direct telefonisch met ons contact op te nemen.
Informatie voor patiënten
Voorbereiding op uw bezoek aan MKA ‘t klooster
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact met ons opnemen. Houdt u bij het maken van een afspraak uw verwijsbrief en BSN-nummer bij de hand.
Voorbereiding
Bij uw afspraak verzoeken wij u het volgende mee te nemen:
- Identiteitsbewijs
- Zorgverzekeringspas
- Verwijsbrief
- Ingevulde gezondheidsvragenlijst
- Overzicht van uw huidige medicatie
Indien belangrijke informatie ontbreekt, kan dit betekenen dat wij u niet kunnen behandelen. Heeft uw tandarts recent een digitale röntgenfoto gemaakt? Dan verzoeken wij u deze door uw tandarts per e-mail naar ons te laten versturen. Komt u voor een behandeling? Dan is het aan te raden een coolpack mee te nemen voor eventuele napijn of zwelling.
Verhindering
Bent u verhinderd? Laat het ons zo snel mogelijk weten, zodat we uw afspraak kunnen verzetten en een andere patiënt kunnen helpen.
Behandeling
Kleine behandelingen vinden meestal tijdens de eerste afspraak onder lokale verdoving plaats en duren gemiddeld 20 minuten. Als eerst een consult nodig is, plannen we de behandeling in overleg op een later moment in.
Nazorg
Na een behandeling kunt u enige tijd klachten ervaren, zoals zwelling of napijn. Dit neemt meestal na 4 dagen af en verdwijnt binnen een week. Lees de informatie in de nazorgfolder goed door en neem bij vragen of aanhoudende klachten contact met ons op.
Kosten en vergoeding
Verzekerde en onverzekerde zorg bij MKA ‘t klooster
Kosten
Veel patienten hebben vragen over de vergoeding van zorg in een kliniek. Dit is begrijpelijk, want niemand wil voor verrassingen komen te staan wanneer het gaat om kosten. Hier leggen wij uit hoe het werkt bij MKA ‘t klooster. MKA ‘t klooster biedt zowel verzekerde als onverzekerde zorg aan. Een deel van onze behandelingen wordt (gedeeltelijk) vergoed door uw zorgverzekeraar, terwijl andere behandelingen volledig voor eigen rekening komen.
Verzekerde zorg
Veel van de behandelingen die wij uitvoeren, zoals het verwijderen van verstandskiezen, wortelpuntbehandelingen en het verwijderen van huidkanker in het aangezicht, vallen onder de basisverzekering. Om voor vergoeding in aanmerking te komen, heeft u een verwijzing nodig van uw tandarts, huisarts, orthodontist of medisch specialist.
Verzekerde zorg onder voorbehoud toestemming zorgverzekeraar
Voor sommige behandelingen, zoals het plaatsen van implantaten ter ondersteuning van een kunstgebit, heeft u vooraf toestemming (machtiging) nodig van uw zorgverzekeraar. Wij zullen deze machtiging voor u aanvragen. Als de zorgverzekeraar toestemming geeft, wordt de behandeling vergoed vanuit de basisverzekering.
Onverzekerde zorg
Daarnaast bieden wij behandelingen die niet onder de basisverzekering vallen, zoals esthetische aangezichtschirurgie en het vervangen van tanden of kiezen door implantaten. Voor deze behandelingen krijgt u vooraf een begroting van de geschatte kosten. Deze kosten betaalt u volledig zelf. Indien u een aanvullende verzekering heeft, kunt u mogelijk een deel van de kosten terugkrijgen. De vergoeding hangt af van de polisvoorwaarden van uw verzekering, die elk jaar kunnen veranderen.
Eigen risico
Let op: u betaalt altijd eigen risico. Bij vergoeding vanuit de basisverzekering moet u altijd rekening houden met uw eigen risico voor zorgkosten. Het verplicht eigen risico is in 2025 € 385. Mogelijk heeft u gekozen voor een vrijwillige verhoging van uw eigen risico. De zorgverzekeraar geeft dan korting op de maandelijkse premie. Maar het betekent ook dat u meer gaat betalen voor zorg uit het basispakket. Als u voor het maximale vrijwillig eigen risico van € 500 hebt gekozen, dan kan het dus zijn dat u € 885 (verplicht € 385 + vrijwillig € 500) moet betalen.
Contracten met zorgverzekeraar
MKA ‘t klooster heeft momenteel geen contracten met zorgverzekeraars, omdat de kliniek recent is gestart. Dit betekent dat wij de kosten niet rechtstreeks kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. U ontvangt de factuur van uw behandeling rechtstreeks van ons, en u dient deze zelf in te dienen bij uw zorgverzekeraar. De hoogte van de vergoeding hangt af van uw polis en het type verzekering dat u heeft.
- Bij een restitutiepolis wordt 100% van het gemiddelde behandelingstarief vergoed, wat betekent dat de volledige rekening doorgaans wordt vergoed.
- Bij een naturapolis vergoedt de zorgverzekeraar ongeveer 75% van de kosten, en betaalt u zelf de resterende 25%.
- Bij een budgetpolis vergoedt de zorgverzekeraar maximaal 70% van de kosten, en betaalt u zelf minimaal 30%.
Tegemoetkoming: MKA ‘t klooster komt u graag tegemoet in de kosten en verleent tot 25% korting op de zorgkosten als uw zorgverzekeraar minder vergoedt dan het daadwerkelijke tarief. Vergoedt uw zorgverzekeraar minder dan 75%, dan betaalt u het resterende verschil zelf. Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet u de factuur zelf indienen bij uw zorgverzekeraar.
Twijfelt u of uw zorgverzekeraar de behandeling (deels) vergoedt? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Facturatie
Om ons te kunen concentreren op het leveren van hoogwaardige zorg, werken wij samen met Infomedics. Infomedics is een factoringbureau en zal, onder onze verantwoordelijkheid, zorgdragen voor het versturen en innen van onze facturen.
Wat doen als u een factuur van Infomedics hebt ontvangen
Stap 1: Dien de factuur in bij je zorgverzekeraar
Stuur de factuur direct ter beoordeling naar je zorgverzekeraar. Goed om te weten: u hoeft de factuur meestal niet eerst zelf te betalen, maar let wel op de betalingstermijn van 30 dagen!
De zorgverzekeraar beoordeelt de factuur doorgaans binnen 14 dagen. U ontvangt hiervan een vergoedingsoverzicht (per post, e-mail of via de online omgeving van je verzekeraar). De vergoeding zal waarschijnlijk 20-40% lager zijn dan het totale bedrag op de factuur van Infomedics, omdat wij (nog) geen contract hebben met uw zorgverzekeraar.
Stap 2: Betaal het vergoede bedrag aan Infomedics
Zodra u de vergoeding van uw zorgverzekeraar hebt ontvangen, betaalt u dit bedrag aan Infomedics. Indien van toepassing vult u dit bedrag aan tot 75% van het factuurbedrag. Let op: een eventueel openstaand eigen risico dient u altijd zelf te betalen. Op het vergoedingsoverzicht van uw zorgverzekeraar staat hoeveel eigen risico u nog moet betalen.
Stap 3: Stuur ons het vergoedingsoverzicht
Stuur ons het vergoedingsoverzicht van uw zorgverzekeraar, zodat wij kunnen zien welk deel van de kosten is vergoed.
Dit kunt u doen door een scan of duidelijke foto van het overzicht te mailen naar: (mka-tklooster@xs4all.nl)
Op basis van deze gegevens kunnen wij tot 25% van het niet-vergoede bedrag kwijtschelden.
Voorbeelden
Voorbeeld 1 – Vergoeding van 70%:
• Factuurbedrag Infomedics: € 1000
• Vergoeding zorgverzekeraar: 70% = € 700
• Uw eigen risico is al betaald
U betaalt aan Infomedics:
• Het ontvangen bedrag van de zorgverzekeraar (€ 700)
• Aanvulling tot 75% van de factuur = totaal € 750 → dus u betaalt zelf nog € 50 extra
Het resterende bedrag (€ 250) wordt door MKA ’t klooster kwijtgescholden (tot maximaal 25% van de factuur).
______________________________________
Voorbeeld 2 – Vergoeding van 80%:
• Factuurbedrag Infomedics: € 1000
• Vergoeding zorgverzekeraar: 80% = € 800
• Uw eigen risico is al betaald
U betaalt aan Infomedics:
• Het ontvangen bedrag van de zorgverzekeraar (€ 800)
• Geen aanvullende betaling nodig, want de vergoeding is hoger dan 75%
MKA ’t klooster hoeft niets kwijt te schelden, want er blijft geen tekort over tot 75%.
_______________________________________
❗ Let op:
Heeft u nog openstaand eigen risico? Dan betaalt u dit bedrag extra aan Infomedics. Dit kan hoger zijn dan het verplichte eigen risico van € 385.
_______________________________________
Voorbeeld 3 – Vergoeding van 70%, eigen risico nog niet betaald:
• Factuurbedrag Infomedics: € 1000
• Vergoeding zorgverzekeraar: 70% = € 700, maar € 385 wordt ingehouden voor het eigen risico.
• Uitbetaling door de zorgverzekeraar: € 315 (€ 700 vergoeding – € 385 eigen risico)
U betaalt aan Infomedics:
• Het ontvangen bedrag van de zorgverzekeraar (€ 315)
• Het eigen risico van € 385
• Aanvulling tot 75% van de factuur (€ 750) → u betaalt zelf nog € 50 extra
Totaal door u te betalen aan Infomedics:
€ 315 + € 385 + € 50 = € 750
Het resterende bedrag (€ 250) wordt door MKA ’t klooster kwijtgescholden.
_______________________________________
Voorbeeld 4 – Vergoeding van 80%, eigen risico nog niet betaald:
• Factuurbedrag Infomedics: € 1000
• Vergoeding zorgverzekeraar: 80% = € 800, maar € 385 wordt ingehouden voor het eigen risico.
• Uitbetaling door de zorgverzekeraar: € 415 (€ 800 vergoeding – € 385 eigen risico)
U betaalt aan Infomedics:
• Het ontvangen bedrag van de zorgverzekeraar (€ 415)
• Het eigen risico van € 385
Totaal door u te betalen aan Infomedics:
€ 415 + € 385 = € 800
Omdat de vergoeding hoger dan 75% is, hoeft u verder niets extra’s te betalen, en is er geen kwijtschelding nodig.
_______________________________________
Samenvatting:
Bij vergoedingen onder 75% helpt MKA ’t klooster met kwijtschelding tot maximaal 25% van de factuur.
Het eigen risico betaalt u altijd zelf, als dit nog openstaat.
Uw totale betaling aan Infomedics bestaat dus uit:
• Het bedrag dat u van de verzekeraar ontvangt
• Het eigen risico (indien van toepassing)
• Een eventuele aanvulling tot 75% van het factuurbedrag
_______________________________________
Vragen
Neem contact op:
- Vergoedingen: Twijfelt u of uw behandeling wordt vergoed of of het gaat om verzekerde of onverzekerde zorg? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar voor de duidelijkheid.
- Begroting: Heeft u vragen over een begroting? Stuur ons gerust een e-mail met uw vraag via (info@mka-tklooster.nl).
- Factuur: Voor vragen over facturen kunt u contact opnemen met Infomedics via 036-2031900.
Wij helpen u graag verder, ook als u andere vragen hebt!
Tarieven
Klik hier voor de MKA-chirurgische tarieven.
Wachttijden
Bij MKA ‘t klooster hebben wij korte wachttijden. Bij pijnklachten kunt u vaak al dezelfde dag terecht.
Vindt u de wachttijd te lang? Neem dan contact met ons op. U kunt ook uw verwijzer vragen of het een spoedgeval betreft, zodat zij indien nodig direct contact met ons opnemen.
Daarnaast kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling, zodat u mogelijk sneller geholpen wordt. Volgens de Treeknorm is de maximaal aanvaardbare wachttijd voor poliklinische consulten en diagnostiek 4 weken (28 dagen), en voor behandelingen 7 weken (49 dagen).

Reglementen
Complimenten, suggesties en klachten
Complimenten, suggesties en klachten
Bij MKA ’t klooster doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat u tevreden bent over de behandeling. We horen graag over uw ervaringen. Complimenten, suggesties en klachten zijn voor ons waardevol, omdat ze ons helpen de zorg continu te verbeteren. Heeft u complimenten of suggesties? Of bent u ontevreden over iets? Stuur ons dan een e-mail via info@mka-tklooster.nl met uw ervaring.
Klachtenprocedure
Stap 1: Bespreek onvrede met de betrokken behandelaar
Bent u ontevreden, blijft u er niet mee zitten. Een verhelderend gesprek lucht vaak op en u kunt aangeven waarover u ontevreden bent. De behandelaar kan uitleggen waarom iets op een bepaalde manier is gedaan. Dan proberen wij er samen uit te komen en kunnen wij samen afspraken maken over een oplossing. U kunt het best vooraf telefonisch contact leggen, zodat de behandelaar tijd voor u kan maken.
Stap 2: Neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
Het TIP is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (KNMT) en is er om patiënten van onafhankelijke informatie te voorzien over de (mond)zorg. Naast het geven van informatie kan de TIP-medewerker met u meedenken hoe u het beste met uw behandelaar in gesprek kunt gaan wanneer je ontevreden bent.
Stap 3: Dien een klacht in
Is het met de informatie van het TIP niet gelukt om zelf afspraken voor een oplossing te maken met uw behandelaar? Of heeft u behoefte aan een derde, neutrale partij, dan kunt u uw klacht indienen bij de KNMT, de beroepsvereniging waar onze kliniek bij aangesloten is. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris zal dan kosteloos tussen u en uw behandelaar bemiddelen, met als doel een oplossing te vinden.
Stap 4: Beroep doen op de Geschilleninstantie
Komt u er ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet uit, kunt u voor €75 een beroep doen op de Stichting Geschilleninstantie Mondzorg. Dan wordt uw klacht door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld. De geschilleninstantie geeft een bindend oordeel of uw klacht gegrond is.
Gedragsregels
Veilige Zorg®
Een toenemend aantal zorgmedewerkers wordt geconfronteerd met agressie. Om uw verblijf bij MKA ‘t klooster zo veilig en prettig mogelijk te maken, hanteren wij gedragsregeln en normen die zijn opgenomen in het landelijke project Veilige Zorg® van politie en justitie.
Veiligheid en gedragsregels
Veilige zorg betekent niet alleen goede en deskundige zorg, maar ook een veilige omgeving voor iedereen. Helaas worden steeds meer zorgprofessionals geconfronteerd met agressie. Om deze situatie tegen te gaan, werken gemeenten, politie en justitie samen in het project Veilige Zorg®. Bij MKA ‘t klooster volgen wij de gedragsregels die deel uitmaken van dit project, zodat uw ervaring bij ons zowel veilig als aangenaam is.
Informatie en legitimatie
Wij verwachten dat u:
- Zich legitimeert. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte en is nodig om u correct te registreren, zorgkosten te declareren bij de zorgverzekeraar en misbruik van uw medische gegevens te voorkomen.
- Duidelijke en volledige informatie over uw gezondheid verstrekt.
- Actief meewerkt aan de behandeling.
Gedragsregels
- Wij gaan respectvol met elkaar om in de kliniek.
- Bezoekers zijn op afspraak van harte welkom.
- Patiënten en bezoekers dienen de aanwijzingen van medewerkers op te volgen en mogen geen overlast veroorzaken voor andere patiënten en bezoekers.
- Het meenemen van kinderen, die niet zelf behandeld worden, wordt afgeraden. Zij zijn niet toegestaan in de behandelkamer.
- Ongewenste intimiteiten, zoals seksuele opmerkingen, gebaren, aanrakingen of pressie, worden niet geaccepteerd.
- Discriminatie in welke vorm dan ook, zoals het belachelijk maken, uitschelden of achterstellen op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, gedrag, uiterlijk of kleding, is verboden.
- U mag anderen niet hinderen, initimideren, bedreigen, afpersen of mishandelen.
- Het is verboden wapens mee te nemen. Wapens die aangetroffen worden, worden in beslag genomen en u wordt de toegang tot de kliniek verweigerd.
- Bij diefstal of vandalisme doen wij aangifte bij de politie en verhalen wij de kosten op de dader. Let goed op uw eigendommen.
- Alcohol en drugs zijn niet toegestaan. Wanneer deze middelen aanwezig zijn, worden ze in beslag genomen en mogelijk overgedragen aan de politie. Als u onder invloed bent, kan de toegang tot de kliniek worden verweigerd.
- Respecteer de privacy van anderen. Vraag altijd toestemming aan onze medewerkers, patiënten of bezoekers voordat u een foto of video maakt.
- Mobiel bellen is in vrijwel alle ruimtes toegestaan. In ruimtes waar mobiel bellen niet toegestaan is (omdat het de apparatuur kan verstoren of gevaarlijke situaties kan veroorzaken), zijn borden of stickers geplaatst. Hier is het ook niet toegestaan uw mobiele telefoon stand-by te laten staan.
- Er geldt een algemeen rookverbod in MKA ‘t klooster, incusief het gebruik van elektronische sigaretten.
- Na overleg met de deskundige Infectiepreventie kunnen hulphonden worden toegestaan. Neem hiervoor contact met ons op. Andere dieren hebben in verband met mogelijke infectieziekten, geen toegang tot de kliniek.
- Op het terrein en in de gebouwen geldt een algemene identificatieplicht. Iedereen moet zich kunnen identificeren met een geldig legitimatiebewijs.
Kwaliteit en veiligheid
Kwaliteit
Om de hoge kwaliteit van zorg te waarborgen, heeft MKA ‘t klooster voor alle processen protocollen en procedures opgesteld. Wij streven naar medische specialistische zorg van topkwaliteit, optimale behandelresultaten, korte wachttijden en uitstekende service en nazorg.
Protocollen en procedures
Onze zorgprocessen zijn vastgelegd in gedetailleerde protocollen en procedures. Deze zorgen ervoor dat wij u altijd de best mogelijke zorg kunnen bieden, volgens de laatste medische richtlijnen en standaarden.
Evaluatie van zorgprocessen
Om het zorgproces continu te verbeteren en optimaal te laten functioneren, monitoren wij regelmatig verschillende aspecten van onze zorgverlening. We verzamelen gegevens over behandelresultaten, patiënttevredenheid, en de veiligheid voor zowel patiënten en medewerkers. Het kan voorkomen dat wij u vragen om een vragenlijst in te vullen om deze gegevens te verzamelen.
Veiligheidsmanagement
Bij MKA ‘t klooster maken wij gebruik van een veiligheidsmanagementsysteem om risico’s in kaart te brengen en snel en adequaat te kunnen reageren in geval van klachten, incidenten en complicaties.
Verantwoordelijkheid
Het bestuur van MKA ‘t Klooster is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg die wij leveren. De Raad van Toezicht houdt toezicht op de uitvoering van de zorg en de naleving van kwaliteits- en veiligheidsnormen.
Disclaimer
Algemene disclaimer
Aan de inhoud van de website van MKA ‘t klooster kunnen geen rechten worden ontleend. MKA ‘t klooster aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit het gebruik van de informatie op deze website. De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden en kan op geen enkele manier worden beschouwd als medisch advies. Bij gezondheidsklachten adviseren wij u om contact op te nemen met uw huisarts of tandarts, afhankelijk van de aard van de klachten. Indien nodig kan de huisarts of tandarts u doorverwijzen naar MKA ‘t klooster.
De informatie op deze website is in geen geval een vervanging voor het advies of de informatie die u direct van een MKA-chirurg ontvangt tijdens een consult.
De wachttijd die op deze website wordt aangegeven, is een indicatie en kan veranderen. Er kunnen geen rechten aan deze wachttijdinformatie worden ontleend. Wanneer u contact opneemt met MKA ‘t klooster voor een afspraak, wordt u een actuele wachttijd meegedeeld.
E-maildisclaimer
Aan e-mailberichten kunnen geen rechten worden ontleend. E-mailberichten zijn uitsluitend bedoeld voor het stellen van algemene vragen en kunnen niet worden gebruikt voor medische vraagstukken. Voor medische vragen kunt u contact opnemen met uw behandelaar tijdens uw afspraak in de kliniek of u kunt een verzoek indienen voor een telefonische of video-afspraak met uw behandelaar.
MKA ‘t klooster is niet verantwoordelijk voor de inhoud van niet-beveiligde e-mailcommunicatie en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door het gebruik van e-mail of bijlage in e-mailberichten. Vertrouwelijke of gevoelige gegevens mogen niet via onbeveiligde e-mail worden verzonden. Wij adviseren u om dergelijke gegevens te delen via veilige communicatiekanalen, zoals het patiëntenportaal of tijdens een persoonlijk consult.
Cookiebeleid
Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt en helpen ons om uw gebruikerservaring te verbeteren. Wij verzamelen algemene bezoekgegevens voor statistische analyses van het bezoek- en klikgedrag. Deze statistieken zijn anoniem en niet te herleiden tot individuele personen. Hiermee optimaliseren wij de werking van onze website.
Daarnaast maken wij gebruik van niet-functionele cookies, bijvoorbeeld om video’s van YouTube en Vimeo te tonen. Hiermee kunnen wij relevante video’s aanbieden. Houd er rekening mee dat deze platforms zelf ook cookies kunnen plaatsen, bijvoorbeeld voor het tonen van advertenties of om bezoekers te identificeren. Meer informatie hierover vindt u in het cookiebeleid van YouTube en Vimeo.
Verder gebruiken wij cookies om:
- Content en advertenties te personaliseren
- Social media functies mogelijk te maken
- Websiteverkeer te analyseren
Hiervoor delen wij informatie over uw gebruik van onze website met onze partners voor social media, advertenties en analyse. Deze partners kunnen deze informatie combineren met andere gegevens die u aan hen heeft verstrekt of die zij via uw gebruik van hun diensten hebben verzameld.
Door onze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
Cookie-instellingen
U kunt zelf bepalen welke cookies u accepteert via de instellingen van uw browser (zoals Internet Explorer, Safari, Firefox of Chrome). Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor meer informatie.
Let op: als u bepaalde cookies uitschakelt, werkt de website mogelijk niet optimaal en kunt u niet van alle functies gebruikmaken.
Volgens de wet mogen wij cookies plaatsen die strikt noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website. Voor alle andere cookies vragen wij vooraf uw toestemming.
Via onze cookieverklaring kunt u op elk moment uw voorkeuren aanpassen of uw toestemming intrekken.
Uw toestemming geldt voor de volgende domeinen: MKA-tklooster.nl. Huidige status: Alle cookies toestaan (Noodzakelijk, Voorkeuren, Statistieken, Marketing).
Privacybeleid
Privacybeleid
Bij MKA ‘t klooster hechten wij veel waarde aan uw privacy. Wij zien het als onze taak om uw persoonsgegevens en medische gegevens zo goed mogelijk te beschermen. Wanneer u ons contactformulier invult op onze website of wanneer u (of uw kind) patiënt bij ons bent, verwerken wij persoonsgegevens en medische gegevens. Dit doen wij zorgvuldig en conform de Europese privacywetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG), die sinds 25 mei 2018 van kracht is.
Website
Als u het contactformulier op onze website invult, vragen wij om uw naam en e-mailadres. Deze gegevens komen binnen in onze algemene mailbox en gebruiken wij uitsluitend om uw vraag te beantwoorden of op uw opmerking te reageren. Na afhandeling van uw vraag verwijderen wij uw gegevens uit ons e-mailsysteem.
Patiënten
Wanneer u een afspraak maakt, schrijven wij u in als patiënt en verwerken wij uw persoonsgegevens in een elektronisch patiëntendossier. Dit betekent dat wij uw gegevens opslaan, aanvullen en gebruiken voor onder andere facturatie.
Bij behandeling vullen wij uw dossier aan met medische gegevens, zoals de diagnose en het behandelplan.
Wat en waarom verwerken wij gegevens?
Wij verwerken uitsluitend gegevens die noodzakelijk zijn voor goede zorgverlening:
- Medische gegevens (zoals verwijsbrieven, röntgenfoto’s, diagnoses en behandelplannen) voor de best mogelijke behandeling.
- Persoonsgegevens (zoals naam, adres, geboortedatum en BSN) voor identificatie en om verwarring met andere patiënten te voorkomen.
- Uw e-mailadres voor afspraakbevestigingen en patiënttevredenheidsonderzoeken.
Verzekeringsgegevens voor correcte facturatie.
Facturatie via Infomedics
Voor onze administratie werken wij samen met Infomedics, die onder onze verantwoordelijkheid zorg draagt voor het versturen en innen van rekeningen. Met Infomedics hebben wij een verwerkersovereenkomst, zodat zij voldoen aan de AVG. Meer informatie vindt u in hun privacyverklaring.
Verwijzers
Voor behandeling is een verwijsbrief van bijvoorbeeld uw huisarts, tandarts, orthodontist of medisch specialist nodig. Wij houden verwijzers en medebehandelaars op de hoogte van uw behandeling via een beveiligde, elektronische omgeving.
Bewaartermijn persoonsgegevens
Wij bewaren uw medische gegevens, waaronder röntgenopnames, minimaal 15 jaar na het afronden van uw behandeling. Dit is de wettelijke bewaartermijn volgens de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Voor minderjarigen start deze termijn op het moment dat zij 18 jaar worden. In sommige gevallen kunnen wij gegevens langer bewaren als dat noodzakelijk is voor goede zorg of als er een juridisch belang is.
Bescherming van persoonsgegevens
Wij nemen passende maatregelen om uw gegevens te beschermen:
- Alleen zorgverleners en medewerkers die direct bij uw behandeling betrokken zijn, hebben toegang tot uw dossier.
- Zij hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht.
- Voor het delen van gegevens met derden vragen wij uw toestemming, tenzij sprake is van een noodsituatie.
- Papieren documenten worden gedigitaliseerd en daarna vernietigd.
- Onze digitale systemen zijn goed beveiligd.
Uw rechten
Gegevens inzien
U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens en patiëntendossier. Dit kunt u aanvragen bij uw behandelaar. U mag ook een kopie van uw dossier opvragen.
Gegevens wijzigen of aanvullen
U kunt feitelijke gegevens laten corrigeren, zoals adres of geboortedatum. Ook kunt u uw eigen zienswijze of een second opinion laten toevoegen aan uw dossier.
Gegevens vernietigen
U kunt verzoeken om (gedeeltelijke) vernietiging van uw dossier. Dit kan schriftelijk, met een kopie van uw identiteitsbewijs. Wij zijn verplicht medische dossiers minimaal 15 jaar te bewaren, maar in uitzonderlijke gevallen kan hiervan worden afgeweken. Uw behandelaar zal samen met u uw verzoek bespreken.
Minderjarigen
- Jonger dan 12 jaar: Ouders hebben recht op inzage en aanpassing, het kind zelf niet.
- 12 tot 16 jaar: Ouders én het kind hebben rechten. Het kind kan weigeren dat ouders het dossier inzien.
- Vanaf 16 jaar: Alleen het kind heeft rechten, ouders niet.
Uw plichten
Als patiënt bent u verplicht uw zorgverlener volledig en eerlijk te informeren over uw gezondheid, zodat een goede diagnose en behandeling mogelijk zijn.
Bezwaar
Heeft u bezwaren tegen de manier waarop wij omgaan met uw gegevens? Bespreek dit met uw behandelaar.
Vragen
Voor vragen of opmerkingen kunt u schriftelijk contact opnemen met:
MKA ‘t klooster
Burg. Jhr. H. v.d. Boschstraat 24
3958 CD Amerongen
info@mka-tklooster.nl
0343-218101